یک تشک بادی خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

 یک تشک بادی خوب دارای چه ویژگی هایی است؟

تاريخ : ۱۳۹۵/۶/۱۷

انواع تشک بادی

 

یک تشک خوب باید دارای ویژگی های خاصی همچون: راحتی، دوام خوب، فضای خوب، جنس اسفنج، فنر قوی، ارتفاع مناسب و مموری فوم مناسب باشد که ما در این مقاله به بررسی هر یک از این عوامل می پردازیم.

راحتی
یک تشک خوب تکیه گاه مناسبی برای بدن (از سر تا پا) میباشدو حالت ستون فقرات را در همان وضعیت ایستاده نگه می دارد یعنی به شکل کلی بدن مشکلی وارد نمیکند. زمان انتخاب تشک مناسب و با کیفیت بیشتر به وضعیت قرار گرفتن شانه ها روی سطح، باسن و کمر روی تشک دقت کنید تا اذیت نشوند، چون در هنگام خواب بیشترین وزن بدن روی این نقاط می افتد و ایجاد کوفتگی و یا خواب رفتگی میکند.

دوام
کیفیت مواد به کار رفته در تشک ها بسیار مهم است. ممکن است برای خرید تشکی که دارای کیفیت و مواد بالاتری نسبت به مدل های معمولی است مجبور به پرداخت هزینه بالاتری شوید، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. با این کار نه تنها مدت زمان بیشتری می توانید از تشک با دوام خود استفاده کنید بلکه بدنتان نیز در آرامش کامل به سر می برد.

فضا
اگر تشک خیلی کوچک باشد آرامش و آزادی زمان خواب را از شما می گیرد و شما مجبور هستید در یک فضای نسبتا کم و ناراحت استراحت کنید. یک فرد سالم و بدون مشکل در حدود ۶۰-۴۰ مرتبه در طول شب غلت می خورد و جابجا میگردد، بنابراین برای تجربه یک خواب راحت باید آزادی حرکت داشته باشید تا در موقع استراحت محدود نباشید و شبی آرام و راحت داشته باشید.

جنس اسفنج
در تشخیص نوع اسفنج به کار رفته تشک باید به وزن و تراکم آن دقت کرد، یعنی با بالارفتن تراکم وزن محصول نیز بالا میرود و تشک شما سنگین تر خواهد شد، البته باید این شرایط قیاس شده را در یک متریال بازبینی کرد، یعنی جنس اسفنج باید یکی باشد و فقط تراکم و وزن بالا رود.

فنر
نوع فنر بندی یعنی تعداد در سطح، ضخامت مفتول فنر که باعث ایجاد استحکتم بیشتر خواهد شد و فریم دور تشک در کیفیت تشک های فنری مهم هستند. همچنین تشکهایی که دارای فنر پاکتی هستند از قابلیت بیشتری برخوردارند بطوریکه تمام فنرها تک تک داخل فنر و منفصل هستند و در صورتی که دو نفر روی تشک باشند با تکان خوردن یکی دیگری متوجه نخواهد شد. همچنین در دراز مدت فنرها بدلیل اصطحکاک یکدیگر جیر جیر نخواهند کرد.

ارتفاع تشک
با توجه به لایه های داخلی تشک اعم از موکت, الیاف, پنبه, رویه تشک, ارتفاع تشک ها متفاوت خواهد بود و در طول عمر تشک نقش بسزای دارند. هرچقدر ارتفاع تشک بیشتر باشد تشک مرغوب تر و در ضمن اگر از روتختی استفاده کنید بدلیل ارتفاع بیشتر سرویس خواب شما زیباتر خواهد بود و ملحفه روتختی جلوه بهتری خواهد داشت، البته این ها همه به ارتفاع تشک کمک خواهند کرد ولی اصل قیمت روی ارتفاع خالص تشک خریداری ده خواهد بود.

مموری فوم
نسل جدی تشک های تولید شده در بازار های جهانی دارای مموری فوم میباشند. مموری فوم برای اولین بار توسط سازمان فضایی آمریکا جهت جلوگیری از عوارض ناشی از شتاب ثقل به هنگام پرتاب فضاپیماها بر بدن فضانوردان اختراع شد. پس از آن بعنوان یک محصول بسیار مفید و ضروری به خانه های مردم در اروپا و آمریکا راه پیدا کرد.  ویژگی منحصر به فرد فوم های هوشمند تغییر شکل در اثر دمای بدن، برگشت پذیری مناسب پس از برداشتن نیرو در ناحیه تماس، تسهیل در جریان گردش خون، جلوگیری از گرفتگی عضلات و نیز جلوگیری از درد در ناحیه ستون فقرات است.

انواع تشک
تشک فنری: جهت سنین پایین تر و یا افراد با وزن کمتر از تشک فنری استفاده میشود. بعلت حالت ارتجاعی تشک, وزن در سطح تشک پخش میشود. نسبت به تشک های طبی و فنی ارزان تر است.

تشک طبی و فنری: تشک طبی و فنری یک انتخاب ایده ال برای تمام سنین است. بدلیل استفاده از اسفنج با دانستیته بالا و دیواره M دار و فنر بندی متراکم تر و فشرده علاوه بر طول عمر بالای تشک خوابی توام با آرامش را به ارمغان خواهد آورد. با توجه به اینکه فنر پاکتی و منفصل استفاده شده باشد, یا دارای مموری فوم باشد و همچنین ارتفاع تشک از لحاظ کیفیت و قیمت متفاوت خواهد بود.

تشک طبی: تشک هایی که دارای فنر نیستند و تنها دارای خاصیت طبی هستند. تشک طبی نوع فومی ارزانترین تشک است که از خصوصیات آن سبک, سفت, قابل شستشو بودن, زیپ دار بودن است جنس آن از یونولیت بوده و عمر نسبتا کم, برای مصارف کوتاه مدت توصیه می شود. تشک طبی نوع اسفنجی نرم ترو با کیفیت تر است و با توجه به نوع اسفنج قیمت و کیفیت متفاوتی دارد. تشک تمام مموری فوم تشک طبی است که کلا دارای مموری فوم است قیت نسبتا بالاتری دارد.

تشک آبی: تشک های آبی نیز طرافداران خاص خودشان را دارد و استفاده از آنها شما را به یاد شب های فراموش نشدنی پیک نیک می اندازد. با پر کردن آب گرم حالت ارتوپدیک پیدا میکند. در مصارف خاص بیشتر استفاده دارد. با پرکردن آب سنگین میشود. اگر پنچر شود به دردسر خواهید افتاد.

تشک بادی 
 میزان سفتی تشک بادی را می توان با یک  پمپ باد دستی یا برقی تنظیم نمود. اگر سوراخ شوند میتوان آنها را تعمیر نمود. بسیارسبک و قابل حمل هستند و از آنها می توان در منزل، ویلا، مسافرت و محل کار استفاده کرد.
باید در نظر داشت که تشک های بادی بدلیل لایه های داخلی ای که بجهت نگه داری قسمت های مختلف باد در خود دارند و تقسیم بادی که بین قسمت های مختلف بدن انجام میدهند (مثلا فشاری که زیر پا قرار دارد کمتر از فشار زیر کمر میباشد) جزو تشک های طبی بحساب میایند. این تقسیم بندی باعث میشود تا قسمت های مختلف بدن شما به اندازه فشار و وزنی که بر روی تشک وارد میکنند به تشک فرو روند.
قیمت تشک های بادی نسبت به سایر تشک های موجود در بازار مناسب تر است این تشک ها را با کمترین 
هزینه ممکن میتوان تهیه نمود.

سایر مطالب درباره تشک های بادی را در لینک های راهنمای زیر مطالعه نمایید: