روش های نگهداری آب در استخر پیش ساخته چیست؟

 روش های نگهداری آب در استخر پیش ساخته چیست؟

تاريخ : ۱۴۰۰/۶/۲۵

 
از آنجایی که همواره بحث نگهداری و هزینه های ساخت و اجرای استخر های بتونی بالا بوده، بسیاری از نگاه ها رو به سمت استخر پیش ساخته میباشد. این استخر ها که دارای محاسن بسیار زیاد در برابر معایب هایش میباشد، امروزه در ایران کارایی های زیادی پیدا کرده است. یکی از مشکلات سایر استخر ها بحث نگهداری آب است که قطعا استخر های پیش ساخته نیز از این قائده مستثنی نمیباشند، بنابر این در این مقاله سعی میکنیم تا از روش های نگهداری آب برای شما علاقه مندان به مباحث استخر ها بیشتر بگوییم تا هزینه های شما را چه در بخش خرید استخر و پمپ تصفیه آب استخر و چه در بخش هزینه های آب و پر کردن استخر کمتر کنیم.
فرض میکنیم که یک استخر پیش ساخته یا بتونی دارید و میخواهید آب را حفظ کنید، چند روش را بیان میکنیم که این روش ها تقریبا از بدون هزینه شروع شده و تا بالاترین هزینه میروند.

اول بهترین روش این است، در صورتیکه شما باغ یا باغچه ای در اطراف استخر خود دارید، از آب چاه برای آبیاری استفاده نکنید، به جای این کار میتوانید آب داخلی استخر را به سمت باغچه خود روانه کنید تا آبی نمانده و زود تر خالی و پر شود، در استخر های پیش ساخته این کار با رابط شلنگی که به بدنه استخر متصل میشود، انجام میگیرد. به اینصورت که شلنگ آب را به این رابط وصل میکنید و آب را تا پای جوی آبیاری و یا درختان هدایت نمایید. این روش باعث میگردد تا شما نیازی به تصفیه آب نداشته باشید چرا که آب استخر شما همواره جاری است. نکته مهم این است: در صورتیکه از این روش استفاده میکنید، هیچ گاه نباید به آب استخر کلر و یا هر نوع حل شونده شیمیایی استفاده کنید.

روش دوم این است که از جاروی نظافت و کم و زیاد کردن آب استفاده کنید، در این روش شما باید جارو های معمولی اینتکس را تهیه کنید. این جارو ها فقط به شلنگ آب نصب میگردند و با فشار آب ذرات کثیفی و معلق کف استخر را بداخل خود میکشند. به هنگام استفاده از جار، دریچه خروج آب در کف استخر را باز کنید تا آب کثیف از بالا و پایین خارج شود، این روش بسته به شرایط آب و هوایی مناطق مختلف فرق دارد ولی معمولا از هفته ای 2 بار تا هفته ای 3 با باید انجام شود. این تعداد دفعات برای یک استخر با 25 هزار لیتر آب در نظر گرفته میشود.

روش سوم نگهداری با پمپ تصفیه آب ارزان است، این روش برای استخر های سایز کوچک اینتکس کاربرد دارد که پمپ های تصفیه در این مدل از یک فیلتر کاغذی بهمراه یک سطل درب دار ساخته شده اند، با ورود آب بداخل فیلتر تا حدی تصفیه شده و سپس آب از خروجی به سمت بیرون هدایت میشود. اگر این نوع پمپ را با روش دوم ترکیب کنید، میتواند بیشتر به تصفیه آب کمک کند. این پمپ تصفیه آب استخر هر ساعت 2000 لیتر آب را تصفیه مینماید، یعنی اگر استخر شما 8 هزار لیتر حجم آب دارد، این پمپ در 4 ساعت تصفیه را انجام میدهد، باید توجه داشت که به یکباره این تصفیه انجام نگیرد و حداقل 8 بار در شابه روز تقسیم شود و هر بار نیم ساعت کار کند.

روش چهارم استفاده از پمپ تصفیه آب با فیلتر شنی میباشد، این پمپ ها دارای یک مخزن پر از شن بوده که لذت یک تصفیه واقعی را برای خریدار به ارمغان میاورند، این مدل پمپ در چند منوی مختلف میتواند آب استخر را تصفیه نماید، برای استفاده از آن ها باید به مقدار آب داخلی استخر توجه فرمایید، سایز های مختلف این پمپ ها از ساعتی 4.5 متر مکعب، 7 متر مکعب و 10 متر مکعب آب را تصفیه میکنند. این توان فقط به تسریع در زمان تصفیه کمک خواهد کرد. اگر تایمر این پمپ ها را درست تنظیم نمایید، آبی خوب را میتوانید در هر ماه یا نهایتا 2 ماه نگه دارید. البته اگر کلر و نمک مخصوص به آب زده شود تا 3 ماه هم میتوان آب را حفظ کرد. در هر مرحله میتوانید آب استخر را لب ریز کنید و در صورتیکه از جاروی نظافت آب استخر استفاده کنید، آب را تا 4 ماه هم نگه دارید.

روش پنجم که بهترین روش است استفاده از پمپ تصفیه آب شنی استخر پیش ساخته، جاروی حرفه ای و اسکیمر است. به این صورت که در روش چهارم نحوه استفاده از پمپ تصفیه شنی توضیح داده شد، اگر این روش به انضمام استفاده از جاروی مخصوص باشد، میتوان کف استخر را کاملا تمیز کرد. اسکیمر نیز سطح روی آب را تمیز کرده و در حقیقت ورودی و خروجی پمپ تصفیه به دو وسیله یعنی اسکیمر و جاروی استخر متصل میشود. این روش بهمراه استفاده از کلر و لب ریز کردن آب میتواند از 3 تا 6 ماه آب را تمیز نگه دارد که واقعا کارامد است.

استفاده از کلر در استخر پیش ساخته:
حتما باید از کلر های قرصی استفاده شود و کلر های پودری و مایعات برای استخر پیش ساخته مضر است چون به یکباره وارد استخر شده و باعث پوسیدگی یک قسمت از محصول میگردد. بهتر است از سبد قرص کلر که روی آب شناور میماند استفاده گردد، قرص را داخل آن انداخته تا به آرامی حل شود. یک قرص 200 گرمی میتواند از3 تا یک هفته داخل آب دوام بیاورد پس عجله نکنید و مقدار بیشتری را وارد آب ننمایید.