دانستی های جذاب جلیقه نجات

 دانستی های جذاب جلیقه نجات

تاريخ : ۱۳۹۷/۵/۲۰

جلیقه نجات برای همه است!

وقتی در حال ماهیگیری هستیم یا در قایق شخصی مان بر روی دریاچه و در حال استراحت، باید بدانیم که حادثه خبر نمی کند. انسان موجودی متفکر است و با این تفکر می تواند تا حدی پیش بینی کند و نتیجه نهایی اتفاقات پیش آمده را به نفع خود تغییر دهد.  جلیقه نجات یا PFD(personal Flotation Device) مهمترینِ تجهیزاتی است که باید در قایق شما وجود داشته باشد و مهمترین موردی که برای آن باید در نظر داشت سایز و اندازه صحیح می باشد. چندین نوع جلیقه ی نجات ساخته شده از فوم همچنین جلیقه های بادی جدید نیز وجود دارند. هرکدام برای یک نوع از قایق رانی و شرایط مختلف آبی ساخته شده اند که توان های شناورماندن، سطح بهره وری و محدودیت های مختلفی نیز دارند. شما باید جلیقه ی نجات خود را بر اساس شرایط و فعالیت قایق سواری خود انتخاب کنید. 
 
جلیقه نجات 

چرا جلیقه های نجات شناور می مانند ؟

جلیقه های نجات نسبت به اندازه ما بسیار کوچک و سبک هستند. پس چطور می شود که یک جلیقه ی نجات شناور می ماند؟ برای پاسخ به این سوال باید بدانیم که هر جسمی که در آب باشد شامل بدن خود ما، آب را جابه جا کرده و نیروی متقابلی از آب هم به آن وارد می شود که باعث شناور ماند آن می شود. هرچه این وزن کمتر باشد آن جسم بر سطح بالاتری از آب شناور می ماند. همچنین بدن ما در آب وزن کمتری خواهد داشت، چرا که آب را پس زده و در مقابل نیروی وارده از طرف آب به ما موجب شناور ماندن خواهد شد. حال آنکه یک جلیقه ی نجات از با موادی بسیار سبک پر شده است. مثل فوم که با توجه به وزن بسیار سبک خود میزان زیادی از آب را پس خواهد زد. نکته دیگر آن است که به این دلیل که بدن ما به خودی خود کمی خاصیت شناور ماندن دارد پس جلیقه ی نجات مجبور به تحمل همه ی وزن ما نخواهد بود و فقط لازم است مقداری از آب را پس بزند تا فقط سر و گردن شما از آب بیرون بماند.

آیا با جلیقه ی نجات می توان شنا هم کرد؟

خرید یک جلیقه ی نجات که اندازه بدن شما باشد بسیار مهم است. اینکه یک جلیقه ی نجات بزرگتر از سایزتان داشته باشید که هرلحظه ممکن است از آن خارج شده و سُر بخورید اصلا کمکی نخواهد کرد. همچنین جلیقه ی نجات مناسبی برای فعالیتی که در حال انجامش هستید انتخاب کنید. انواعی از جلیقه های نجات هستند که برای نگه داشتن سر و گردن شما در هر شرایطی طراحی شده اند. حتی شرایطی مثل طوفان و موج های بلند. و انواعی دیگر برای اسکی روی آب طراحی شده اند که این  امکان را می دهد که علاوه بر شناور ماندن در آب های آرام، از شما در برابر ضربه های وارده در صورت افتادن از اسکی و آسیب های ناشی از آن محافظت نماید. اندازه مناسب جلیقه ی نجات نقش به سزایی در توانایی شنا کردن با آن خواهد داشت. در حین شنا با جلیقه ی نجات با اندازه درست شما همچنین توانایی استفاده از دست ها، پاها و یا هردو را خواهید داشت.

الزامات یک جلیقه ی نجات

بر روی یک قایق تفریحی باید به تعداد نفرات، جلیقه ی نجاتی که کاملا اندازه آن ها است موجود باشد.
 جلیقه های نجات باید تاییدیه گارد ساحلی داشته باشند و در شرایط قابل استفاده ای باشند و مهم تر از همه اینکه کاملا سایز سرنشینان بوده و در اندازه درستی تهیه شده باشند. به همراه برخی از این جلیقه ها معمولا یک سوت و نوارهای شبرنگ بر روی آن هاوجود دارد.
 کاملا واضح است که وقتی جلیقه نجات پوشیده شده باشد بیشترین کارآیی را خواهد داشت. داشتن یک جلیقه نجات در قایق و استفاده نکردن از آن به همان اندازه نداشتن این وسیله حیاتی، بی معنی است. و اینکه باید از بسته بندی اولیه ی خود خارج بوده و کاملا در دسترس و آماده استفاده باشند.
مطمئن شوید که همه افرادی که در قایق با شما هستند نحوه صحیح  استفاده و محکم کردن جلیقه نجات را فرا گرفته اند. 
برای تمیز کردن جلیقه ی نجات خود از تمیزکننده های خیلی قوی استفاده نکنید چون ممکن است به بافت جلیقه شما آسیب وارد کنند و از کارآیی آن بکاهند.
در مواقع بعد از استفاده از جلیقه نجات، آن را خشک کنید اما زیاد زیر آفتاب و در معرض نور خورشید قرار ندهید. به این دلیل که گرما امکان سست کردن بافت جلیقه و کاهش شناوری آن را به همراه خواهد داشت. همچنین آن را به وسیله ی ماشین لباسشویی یا رادیاتور خشک نکنید، که نتایج مشابهی در پی خواهد داشت. بهتر آن است که جلیقه را در جایی خشک با تهویه مناسب قرار دهید تا دچار کپک زدگی نشود.
جلیقه های نجات 
 
اگر تا به حال به جلیقه ی نجات به صورت جدی فکر نکرده اید شاید این بهترین زمان باشد تا سلامتی خود و عزیزانتان را تضمین کرده و شروع به استفاده از جلیقه ی نجات نمائید.