اسباب بازی و راهنمای انتخاب آنها برای سنین مختلف کودکان

 اسباب بازی و راهنمای انتخاب آنها برای سنین مختلف کودکان

تاريخ : ۱۳۹۶/۶/۱۵

اسباب بازی بادی 
اسباب بازی
امروز می خواهیم در مورد مقوله اسباب بازی و خرید یک اسباب بازی مناسب برای کودک دلبندمان صحبت کنیم. امروزه اهمیت انتخاب و خرید یک اسباب بازی خوب بیش از پیش شده است زیرا با رواج تک فرزندی، گسترش خانه های آپارتمانی و... اسباب بازی های کودکان به دوستان آنها تبدیل شده اند؛ دوستانی که با آنها حرف میزنند یا قهر و آشتی می کنند. شاید خرید یک اسباب بازی مناسب در دنیای رنگارنگ و متنوع اسباب بازی ها کمی سخت به نظر برسد اما اگر هنگام خرید به چند فاکتور مختلف دقت کنیم با کار چندان سختی هم مواجه نخواهیم شد.
اولین فاکتوری که باید مدنظر داشته باشیم؛ سلیقه کودک است. اگر بدون توجه به سلیقه فرزندمان، به خیال خود بهترین و زیباترین اسباب بازی را برای وی بخریم؛ قطعاً واکنشی عکس آنچه انتظار داریم؛ خواهیم دید. پس اول باید ببینیم که کودک ما به چه نوع اسباب بازی هایی علاقه دارد اما کافی نیست!
باید توجه داشته باشیم که اسباب بازی دلخواه فرزندمان حتماً نشان استاندارد داشته باشد؛ همچنین ایمن باشد به عنوان مثال از خرید اسباب بازی های ریز برای کودک یک ساله جداً بپرهیزیم زیرا ممکن است آن را در دهان بگذارد.
برای خرید اسباب بازی استاندارد و ایمن حتماً لازم نیست که به دنبال اسباب بازی های خیلی گران و شیک بگردیم چون معمولاً این نوع اسباب بازی ها به جای اتاق کودک روانه ویترین اتاق کودک می شوند و در واقع کودک از داشتن آنها هیچ لذتی نخواهد برد.
ضمناً والدین عزیز افراط و تفریط نکنید! نه مدام به دنبال خرید اسباب بازی های آموزشی باشید و نه همیشه به جنبه های تفریحی اسباب بازی فکر کنید زیرا قرار است که کودک ما با استفاده از اسباب بازی هم تفریح کند و هم آموزش ببینید؛ پس بهتر است اسباب بازی های متنوعی برای فرزندمان بخریم.
اما علاوه بر نکات مذکور شاید مهمترین فاکتوری که بر انتخاب یک اسباب بازی مناسب اثر می گذارد؛ توجه به سن کودک باشد. متاسفانه برخی از ما بزرگترها تصور می کنیم که با خرید یک اسباب بازی مناسب سنین بالاتر کمک شایانی به رشد و تعلیم هرچه زودتر فرزندمان می کنیم اما این تصور یک اشتباه محض است. اسباب بازی کودک باید درخور و شایسته سن وی باشد تا تاثیرات آموزشی خود را بگذارد. به دلیل اهمیت موضوع برقراری تناسب بین سن کودک و اسباب بازی وی، در ادامه به این بحث می پردازیم و خواهیم دید که اسباب بازی کودک در سنین مختلف چه مشخصه هایی باید داشته باشد.
اسباب بازی بادی
اسباب بازی مناسب کودک زیر سه ماه
کودکان تا سه ماهگی نزدیک بین هستند یعنی فقط اشیایی برای آنها جالب به نظر می رسد که نهایتاً در فاصله سی سانتیمتری آنها قرار داشته باشند. پس برای یک کودک زیر سه ماه بهتر است اسباب بازی بخرید که در دست جا شود تا بتواند اسباب بازی را در دست بگیرد و از نزدیک تماشا کند؛ به عنوان مثال یک عروسک کوچک لمسی می تواند یک اسباب بازی مناسب برای این رده سنی باشد زیرا صدایی هم که در اثر لمس شدن تولید می کند برای کودک جالب است.
 
اسباب بازی مناسب کودک بین سه تا شش ماه
اگر به کودک خود در این سن توجه کنیم میبینیم که دائماً در حال مکیدن انگشتان خود یا در حال تلاش کردن برای قرار دادن یک شی در دستان خود است. بنابراین برای کودکان بین سه تا شش ماه هم بهتر است اسباب بازی بخریم که در دستانشان جا شود؛ البته به قدری ریز نباشد که آن را در دهان بگذارد. یک عروسک توپر به شرطی که هیچ دکمه یا شی تزئینی روی عروسک وجود نداشته نباشد؛ یک اسباب بازی لاستیکی که در اثر فشرده شدن صدا تولید می کند؛ یک آویز که چند اسباب کوچک به آن وصل است و یا یک جغجغه سبک می تواند برای کدوک سه تا شش ماه مناسب باشد.
 
اسباب بازی مناسب کودک شش ماه تا یک سال
وقتی کودمان از شش ماهگی رد می کند باید منتظر باشیم که از صدای کوبیدن قاشق بر بشقاب یا تکان دادن کلید لذت ببرد و بدون خستگی این کار را انجام دهد. مغز کودکان در این سن با سرعت بیشتری تکامل می یابد و دیگر اسباب بازی های موردعلاقه خود را فراموش نمی کنند و دائماً به دنبال آنها هستند. عروسک و توپ می توانند ساعت ها کودک شش ماهه تا یک ساله ما را سرگرم کنند. اما جالب است بدانید که برای کودکان در این رده سنی می توانیم کتاب هم بخوانیم تا علاوه بر تفریح به رشد کودمان نیز کمک کرده باشیم. فقط هنگام کتاب خواندن با تغییر صدا و حرکات دست سعی کنید که توجه کودک را جلب نمایید.
اسباب بازی مناسب کودک بین ۱۲ تا ۱۸ ماه
حالا کودک ما راه رفتن را یاد گرفته و از پس کشیدن یا هل دادن برخی از اشیا برمی آید. بنابراین می توانیم با خرید یک اسباب بازی هل دادنی هم جنبه تفریح کودمان را فراهم کنیم و هم به رشد عضلانی وی کمک نماییم. همچنین توپ، اسباب بازی های سوارشدنی مانند کامیون یا ماشین مسابقه، قطعات خانه سازی بزرگ و آشپزخانه اسباب بازی نیز برای کودک ۱۲ تا ۱۸ ماهه مناسب هستند. علاوه بر اینها از خرید کتاب های تصویری و کاغذ و مداد رنگی هم برای این رده سنی غافل نشوید.
 
اسباب بازی مناسب کودک بین ۱۸ ماه تا ۳ سال
حالا دیگر کم کم کودک ما حرف زدن، نقاشی کشیدن و ساختن کاردستی های ساده را یاد می گیرد و از بازی کردن با وسایل پر سروصدا و متحرک لذت می برد اما از حالا به بعد جنسیت کودک نیز مهم می شود زیرا اسباب بازی های دخترانه و پسرانه مناسب این رده سنی با هم فرق می کنند. خانه های کوچک، جنگل حیوانات، وسایل شن بازی و مداد رنگی می تواند کادویی مناسب برای یک کودک بین ۱۸ ماه تا ۳ سال باشد.
 
اسباب بازی مناسب کودک ۳ تا ۵ سال
کودک ما در این سن به تفاوت های جنسی پی می برد و اگر پسر است می خواهد مانند پدرش رفتار کند و اگر دختر است تمایل زیادی برای تکرار کارهای مادرش نشان خواهد داد. دخترها خاله بازی می کنند و پسرها پلیس بازی! پسرها دوست دارند رانندگی کنند و دخترها می خواهند مثل مادرشان موی فرزند یا همان عروسکشان را شانه بزنند. ماشین، تفنگ یا تلفن برای یک پسربچه در این رده سنی مناسب است و وسایل بازی آشپزخانه یا عروسک هم برای یک دختر در این رده سنی دلچسب است.
 
اسباب بازی مناسب کودک بین ۵ تا ۶ سال
یک کودک پنج یا شش ساله دوست دارد که با دنیای بیرون رابطه برقرار کند؛ با کودکان هم سن و سال خود دوست شود و از بازی های دسته جمعی لذت ببرد. برای یک کودک در این رده سنی بهتر است پازل های ۵۰۰ قطعه ای، کتاب قصه، ماشین متحرک و عروسک بخرید.